076-1256147
info@googleseo.se

Lokal sökmotoroptimering

Om du söker efter cupcake behöver Google ta ställning till om du söker efter recept eller ett bageri. Om du söker efter recept så är det gångbart med sökträffar från hela världen. Men är det ett bageri så behöver Google titta på din sökhistorik, cookies mm för att försöka förstå vad det är du söker.

  • Om du samtidigt skriver in en plats “cupcake bageri Åkersberga”  blir det väldigt tydligt vad du vill ha. Du vill hitta ett cupcake bageri i Åkersberga.
  • Om du befinner dig i Täby och söker “cupcake bageri Åkersberga”
  • Om du utelämnar ordet bageri, “cupcake Åkersberga”

Dessa sökningar ger lite olika sökresultat. Så när du sökmotoroptimerar din sida behöver du fundera över lokal sökmotoroptimering. Hur vill dina kunder hitta dig? Tips på hur du ska förbättra din lokala sökmotoroptimering:

  1. Skaffa en bra Google my busines profil och kategorisera din verksamhet rätt.
  2. Riktigt relevant innehåll. Om du berättat för Google att du gör hemsidor. Då behöver du bekräfta på din hemsida att gör hemsidor och att du även gör hemsidor i WordPress.
  3. Lista ditt företag och kontaktuppgifter på olika relevanta sidor. Vilka dessa är varierar förstås från bransch till bransch.
  4. Få bra inlänkar. Ju fler inlänkar du har desto mer populär tror Google att din tjänst är.
  5. Positiva omdömen från t.ex. Google.